Den gemensamma nämnaren för framgångsrik upphandling är organisationens insikt om att hela arbetet måste ske i samarbete mellan IT och verksamhet.
När vi i detta white paper beskriver vägen och dess milstolpar, kommer vi därför att dela in varje fas av arbetet i vad som bör ske i projektet för upphandling respektive projektet för verksamhetsförändringen som detta innebär.
Upphandling görs i 5 faser, där det genomförs aktiviteter såväl inom upphandlingsprojektet som verksamhetsprojektet:
- Analysfas
- Nuläges- och behovsanalys
- Upphandlingsfas
- Transitions- och transformationsfas
- Leverantörsstyrningsfas
Vi har identifierat tre typfall där graden av engagemang hos verksamheten är särskiljande.
Var befinner ni er själva? Vem väcker och driver upphandlingsfrågan?
- Typfall #1: Verksamheten är pådrivande
- Typfall #2: Verksamheten vill ”bara byta ut” ett gammalt system
- Typfall #3: Verksamheten är inte tillräckligt involverad
Läs om hela resan kring upphandling i detta white paper. Trevlig läsning!