För IT-avdelningar i dag är det viktigt att hela tiden veta svaret på frågor som ”gör vi rätt saker?” och ”har vi rätt förmågor?”.
IT-driftens syfte är att se till verksamhetens behov och krav, jobba mot verksamhetens kort- och långsiktiga mål och därigenom vara värdeskapande för verksamheten.
Oavsett om du arbetar i ett mindre företag eller i en större organisation är metoderna för att ta fram en IT-driftstrategi som lever upp till detta desamma. De är väl beprövade och vilar på god forskning. Vi har i detta whitepaper sammanställt dessa samt att vi delar med oss kring våra tankar och erfarenheter kring hur en framgångsrik IT-driftstrategi upprättas. Bland de ämnen vi tar upp finns:
- Skillnaden mellan IT-strategi och IT-driftstrategi
- Fem olika perspektiv på strategi
- Beprövad metodik bestående av 11 konkreta steg för att arbeta fram er strategi för IT-drift
Efter de elva stegen har du gjort ett antal strategiska val för hur du ska nå dina mål och det finns en konkret plan för att nå dit. Detta skapar förutsättningar för att att IT-drift ska kunna tillföra det affärsvärde som krävs för att möta framtiden.
Läs mer om hur denna metodik är uppbyggd och hur den skulle kunna tillämpas i er organisation genom vårt whitepaper nedan.