Tänk utanför ramarna

”Vi måste tänka utanför boxen”. Hur ofta sägs den meningen i din organisation? Vad betyder det egentligen. Och vad får det för konsekvenser när det väl är sagt? Blir vi mer innovativa då?

Låt oss titta lite närmare på detta fenomen och hur det påverkar oss i vår vardag. Men innan bör vi nog ta ett steg tillbaka och fundera på varför frågan dyker upp överhuvudtaget.

Det har sedan en tid tillbaka blivit ett organisatoriskt mantra att IT ska bidra till verksamhetens positiva utveckling — vår verksamhet ska använda IT för att skapa marknads- och konkurrensfördelar. Verksamheten lämnar bollen i knät på IT och säger: ”Tänk utanför boxen, kom med innovationer och hjälp oss utöka och förbättra vår företagsaffär”. Det blir sällan bra och brukar resultera i att vi tar någon spännande IT-teknisk lösning och kastar den på det upplevda problemet i hopp om att det ska resultera i något bra för både oss och våra kunder. Här någonstans börjar klichéerna komplettera den IT-tekniska lösningen så att den beskrivs som innovativ och nydanande när det egentligen är samma förfaringssätt som alltid använts inom IT-sfären.

Ur en annan synvinkel, låt oss fundera på hur mobiltelefontillverkare tänkte utanför boxen under 2006 (året innan iPhone lanserades). Om vi går tillbaka till CNETs ”Best mobile phones of 2006” kan vi under rubriken ”Phone most likely to be the next big thing” hitta kioskvältaren Telstra Hiptop 2! Kommer du ihåg den? Det är faktiskt så att Microsoft gillade företaget som gjorde de här telefonerna (Danger) så pass mycket att de köpte upp bolaget och senare lade ned det. (Känner vi igen det från någon annanstans?) Eller vad sägs om ”Most anticipated phone for 2007”: ”Nokia N95”.

Oavsett, jag är väldigt säker på att det var många möten innan telefonerna släpptes och där ett antal chefer och product managers uppmanade sina medarbetare att ”think outside the box!” Vi ser ganska tydligt hur produkterna är skapta i samma form som tidigare försök och kan dra slutsatsen att trots uppmaningarna var tankemönstren väldigt invanda och fyrkantiga — ja, närmast boxlika…

Bara någon månad senare, i januari 2007 när iPhone presenterades, visar den hur osannolik och svår innovation genom konsensus är. Det är vida känt att iPhone inte skapades genom konsensus och fokusgrupper, utan genom ett mindre antal sammanfallande slumpar och några ytterligt bestämda ledare inom Apples organisation. Att bara uppmana och applicera tänk-utanför-boxen hjälpte inte speciellt mycket för Nokia, SonyEricsson och Blackberry under 2006. Konsekvensen av vår organisations misslyckande med innovationsjobbet är att någon annan kommer ut på andra sidan med en vilt innovativ produkt som lämnar oss att undra vad som egentligen hände.

Så vad drar vi för lärdom av det här? Det uppenbara är väl att innovation är svårt och dessutom svårligen formaliserad. Vi kanske till och med skulle kunna säga att ordinär mötesteknik och svensk konsensusmodell är i direkt opposition med innovation?

Men låt inte svårt bli ett likhetstecken med omöjligt. Innovation kan drivas strukturerat och processorienterat. Se exempelvis Pixar och deras förmåga att gång på gång hitta innovativa och originella idéer och historier. Här visar filmskaparna vägen genom att ha en komplett process på plats för innovation och förädling av de innovationer de själva skapar. Det är åt det hållet vi måste driva våra företag och IT-verksamheter; att i samklang jobba strukturerat och processorienterat med innovation. Det första steget är att tillsammans skapa en miljö och en mötesplats där innovation främjas och kan bedrivas. En miljö där alla idéer är tillåtna och inget förslag välkomnas med ett ”Nej” eller direkt kritik. Det här är grunden till att driva innovation i workshopform.

Är du intresserad och vill veta mer hur du driver innovation i din verksamhet, kontakta oss gärna för vidare diskussioner.

 

12 oktober 2016

Rekommenderat

White paper

Ensuring competitive advantage through technology in the digital era

Läs och lämna en kommentar

Oformaterad text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

WHITE PAPER

24 maj 2017

EU har beslutat om en ny förordning som innehåller regler om hur du får behandla dessa personuppgifter. Förordningen börjar gälla den 25 maj 2018 och kallas dataskyddsförordningen eller GDPR (en förkortning av General Data Protection Regulation som förordningen kallas på engelska).

WHITE PAPER

6 april 2017

Svenska företag lägger i dag mer pengar än någonsin på it. Varje år spenderar företagen över 50 miljarder kronor på it av olika slag och det är en siffra som bara ökar. Mest ökar kostnaderna för mjukvara, som har gått upp nästan 60 procent på sex år. Samtidigt har utgifterna för leasing nästan halverats på några få år.

WHITE PAPER

12 januari 2017

Vi har i tidigare white papers berättat om trender inom outsourcing samt beslut om outsourcing av IT. Som ett avslut i denna serie är vi nu framme vid upphandling av IT.

WHITE PAPER

8 december 2016

Antalet och komplexiteten i de förändringar som våra organisationer, vår organisations externa intressenter och våra medarbetare står inför ökar successivt.

Detta gäller inte minst i gränslandet mellan IT och verksamhet, i takt med en allt mer digitaliserad omvärld. Dock blir resultatet av en förändring bara bestående om de personer som berörs är trogna förändringen och inte återfaller i gamla mönster. 

Ofta uppnås inte de på förhand utsatta målen med förändringen just på grund av detta.

WHITE PAPER

17 november 2016

PUL och Dataskyddsdirektivet från 1995 ersätts av GDPR och blir en ny svensk förordning som börjar gälla 25:e Maj 2018. Denna nya förordning syftar till att stärka rättigheterna för personer inom EU och ge dem verklig kontroll över sina personuppgifter. Samtidigt syftar den till att underlätta för företag som har verksamhet i flera olika EU-länder. Förordningen innebär en klar skärpning av regelverket för hur organisationer som verkar inom EU får samla in, ge tillgång till, lagra och hantera personligt data. Några av förändringarna är:

Sidor